Jag älskar fina vackra saker, dekorationer, pyssel, trädgård, resor, kalas, fest, hattar, vackra ord och fina tankar.

torsdag 24 september 2015

Cassandras Skogskalas


Cassandra 9 år. Välkommen på Skogskalas.





Så var det Kalas dax igen. Cassandra  blev 9 år och temat hon valde för årets Kompis kalas var Skogen. Ett härligt val och ett underbart Tema tycker jag, särskilt i dagens data-plast-tv-samhälle!!! Jag blir stolt som mamma när min barn väljer skogen!! 



Vi gjorde en hinderbana, med brädor och långa rep, som vi hade hemma.
Balansgångar, klättring, hänga i rep, slingra sig i mjuk mossa och springa slalom mellan några träd. Jättemysigt blev det! Jag gick på scoutrena när jag var liten, då sov vi ibland i en scoutstuga och där fanns en jättefin hinderbana som vi alla älskade. Här kunde vi inte göra hinderbanan så lång , men barnen hade jättekul och var nöjda.






Här ser ni kungen av stenbumlingarna.

Cassandra gör ett stentroll på kalaset.





 Det blev jätte lyckat! Alla var nöjda och glada. Flera barn ville inte ta med sig sina troll hem, så då fick de ställa ut dem vid trollstigen. De blev jättefina!











Fika-time







Sedan var det dax för fika. Vi hade tänkt att vi skulle duka i skogen oxå, men då det regnat hela förmiddagen så vågade vi inte det. Jag dukade med gröna fleecefiltar, fina löv och lingonbladskvistar med lingon på. Jag hade hittat söta uggle-ljus  och  röda svamplampor på rusta som passade fint på bordet.
Då temat gick i Skog fick även fikat göra det så klart! 









































Tårtan blev faktiskt riktigt skogs-lik och fin. Flickorna var med och gjorde några djur de oxå. Kul när de är så stora att det blir fint oxå det som de gör...

































Här ser ni muffinsarna, med grön smörkräm och granar i sugarpaste som stöttades med pinnar. Med några blåbär i smörkrämen blev det riktigt gulligt.













 Jag gjorde Kladdkaka på en plåt och sedan tryckte jag ut granar ur kladdkakan och sedan ur sugarpaste med pepparkaksmått.  Sedan las sugarpastegranarna på kladdkakegranarna.








Jag gjorde söta Gröna maränger/maränggranar och Minimuffins med grön merenguetopp blev det. Det skulle föreställa granar.. 




























Marshmallows doppade jag i smält choklad och rullade sedan i brunt strössel, som någon slags kotte... med bra fantasi gick det bra.. 
Jag hällde upp fruktsallad i plastglas.




Det var flera barn som var laktos och gluten intoleranta så jag försökte hålla mig till bara recept där det gick bra. Kräver lite extra pyssel men det är ju kul för de barnen, ifall de kan äta samma som alla andra.
Se och njut!


Skattkartan.




















Efter fikat var det dax för skattjakten.  Den gick hit och dit på tomten och ledde från kluring till kluring. Matte och bokstavsfix.. som ledde vidare till nästa ledtråd. Till sist hittade de en skattkarta  som ledde till skatten.  Lite småsvårt skulle det vara, Mycket uppskattat!
























Kalaset avslutas som alltid med en Piñata. Jag hade målat en kanin som jag satte på en skogs-målad kartong. En något enklare variant mot tidigare kalas. Men minst lika uppskattat!

 Cassandra drog i snöret på 3 och då öppnades den och allt rasade ut. Små uppblåsta vattenballonger, serpentiner, och godis förstås...
Jag kör alltid påsarna innan Piñatan och skriver alltid namn på påsarna. Då är de lättare att hålla ordning på och när de samlar på sig gott från Piñatan, så har alla redan varsin påse att samla i.
S, det var årets Skogskalas. Hoppas ni tyckte det var kul att se. Kommentera gärna!  Vi ses snart igen! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar